02 mars, 2009

När åldern tar ut sin rätt

Hej alla goa!

Hoppas allt är bra med er och tack snälla för att ni kikar in hos mig och lämnare era avtryck!

Lilla mormor fyllde som sagt 87 år i lördags. Var så mysigt att få träffa de närmaste och även några andra släktingar som man inte ser lika ofta. Jag passade på att kika bland riktigt gamla och slitna böcker som jag hittade i bokhyllan, allt från Gods och Gårdar från början av 1900 talet med bilder på alla, på den tiden, större gårdar runt om här hos oss. Hittade även en gammal bibel från 1800 talet med gamla brev skrivna av släktingar, var så spännande!

Hur som helst slutade dessvärre kvällen (när vi hade gått hem) med att mormor ramlade omkull! Efter ytterligare en vurpa under gårdagen och feberfrossa slutade helgen med ambulans in till Mälarsjukhuset. Hon kunde inte gå eller stå alls och vi misstänkte alla lårbenshalsbrott vilket hon hade för ca två år sedan. Suck, lilla mormor..även fast man vet att hon är gammal blir man ändå lika ledsen och man hinner tänka så mycket..

Idag fick vi i alla fall beskedet att det INTE var något benbrott, blev superglad!
Däremot urinvägsinfektion som förmodligen gjort henne lite virrigare, tröttare och febrigare än vanligt men det är i alla fall lättare att fixa än ett benbrott!

Det är inte lätt när åldern tar ut sin rätt..

Är så otroligt glad att hon finns hos oss, vår kloke, lilla, gamla helt underbara älskade mormor!


22 kommentarer:

  1. Härligt med sådana gamla bilder och brev :). Läskigt att hon ramlade men tur i oturen att det inte blev värre.
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  2. Men Anna vad söt bilden i mitten är =).
    87 år är bra kämpat det!
    Hoppas att jag får leva till jag är 100 *fniss*.

    Min mormor är lika gammal och eftersom hon bor i Nord-Norge träffar vi henne inte så ofta men mamma pratar ju med henne på telefon var och varannan dag. För några dagar sedan hade hon vaknat mitt i natten av att hon frös så hemskt.
    De visade sig att hon hade lagt sig UTE på stentrappan och fortsatt sova...

    Där låg hon i nattlinne och hade kissat ner sig och det enda hon kunde göra var att skratta =)

    VA!? Vilken inställning *hi hi*.
    Men tur är väl det! Hänt är ju hänt.Efter det puttar hon för en byrå innan hon lägger sig *fniss*.

    En kvinna som är van att ta hand om sig själv ger inte vika för ingenting inte =)
    Morfar dog när mamma var 7 så mormor tog hand om 6 barn själv.
    Och på den tiden hade de varken tvättmaskin eller överflöd med pengar så visst har världen och bekvämligheterna färändrats..

    Idag orkar vi inte ens putta en gräsklippare framför oss utan vi ska så bekvämt sitta *fniss*.
    Vem vet! Det kanske är farligt att svettas en timme en gång i veckan..;-)

    Nu bara babblar jag på här om dittan och dattan.. Ska försöka sova men ju mer klockan är desto mer fylls mitt huvud av en massa tankar och skit *hi hi*.

    Se! Kan inte suta...

    Godnatt godnatt Anna och ha en fortsatt trevlig vecka!

    SvaraRadera
  3. Men du! Där kan man snacka om telepati!! Hi hiiiii

    SvaraRadera
  4. Hallå! Tack. hehhe ja nu har jag bakat, älskar det egentligen men har inte tid just nu. Ja jag känner också att jag inte hinner blogga och känns också att man försummar er :-(. MEN så är läget just nu. Ha det bra kram Christa

    SvaraRadera
  5. Åh, jag hoppas verkligen att din mormor kryar på sig snabbt. Min mormor blir ju 93 år nu på lördag och fast än att man vet att de är gamla, precis som du skriver, så kan jag ändå inte tänka mig hur det kommer bli när hon inte finns längre. Jag kommer att störtdyka tror jag. Jag brukar fråga min mormor om hon är rädd för att dö. Då tittar hon på mig och skrattar och säger: Nähä, det är jag då inte. Tänk alla som har dött, morfar, Naemi, Elsa och allihop och det är väl ingen som har dött av det!

    Kram Lisa

    SvaraRadera
  6. Vad skönt att det inte var lårbenet hon brutit, din mormor!
    Jag känner precis igen mig i det du skriver. Min mormor är 89, och har just varit inne på sjukhuset en sväng, hon hade fått vatten i lungan. Annars är det en riktigt krutgumma. Hon är så härligt.

    Jag inte tänka på hur det blir när hon inte finns hos oss längre. Har tillbringat massor av tid med henne både som liten och nu när mina barn är små, så de lärt känna sin gammelmormor.

    Men vad jag blev långrandig, men ämnet berörde mig (snörvel).

    Hoppas hon snart kryar på sig din mormor, och att du får en fin vecka.

    SvaraRadera
  7. Oh, vad tråkigt med din mormor men tur att det "bara" var en urinvägsinfektion. Du får hälsa henne från mig.
    Kul att kika i gamla böcker och brev ....kram Ingis

    SvaraRadera
  8. Så fint du skriver om din mormor:)
    Och tur att det bara var urinvägsinfektion.
    Tyvärr gick min bort för många år sen i cancer.
    Här i Luleå fortsätter snön att vräka ner:( jag är så less det har aldrig varit så här mycket som nu. Det är knappt man ser ut genom fönstret.
    Man borde vara glad för det är ju vitt;)lite shabby över det hela....kraaaamen på dig Sari

    SvaraRadera
  9. hei -
    ..for en vakker blogg du har med masse inspirasjon...
    så bra jeg fant frem til deg:0)
    ....jeg kommer garantert tilbake!
    og god bedring til din mormor, det er inte lett å bli gammel...

    klem fra moa i norge:0)

    SvaraRadera
  10. hej anna
    tack för din snälla kommentar....stackars din lilla mormor, men vilken tur de inte va så allvarligt...
    fler kursare =) kul...vi får ta nån helg o planera =)
    kram pia

    SvaraRadera
  11. Hej!Sådan tur att det inte gick allför illa när din mormor ramlade,nog inte lätt att bli gammal..87 år är en hög och aktningsvärd ålder.Minns min mormor som en liten kvinna med vita lockar och hon bjöd oss barn alltid på polkagrisar och alltid kramade hon om mig ömt,minns att mormor blev kring 76 år tror jag det var.
    Min morfar blev 91 år!=)
    Du skriver så varmt och kärleksfullt om din mormor så man blir tårögd.=)

    Kul att se på gamla släktfoton och gårdarna och hur dom levde förr..dom gamla har ofta mycket att berätta och kan lära oss mycket.

    Tack för ditt besök hos mig,har lagt till dig i min blogglista över bloggar som jag följer.=)

    Hoppas du får en fin dag,
    Kram Maria

    SvaraRadera
  12. Stackarn!!De är så känsliga för infektioner när de kommit lite högre upp i åldrarna,uvi kan vara riktigt jobbigt för dem.
    Ge henne en stor kram från mig som saknar min mormor jättemycket...
    Kram Anna

    SvaraRadera
  13. Lilla mormor!
    Inte trevligt med urinvägsinfektion, gör så ont och man blir himla risig!
    Det är "MIN" sjukdom sedan jag var liten! Ush!
    Tur att det inte var benbrott iallafall!

    Kram Sanna

    SvaraRadera
  14. Takk for hyggelig besøk i bloggen min :o)
    Og takk for en flott beskrivelse av hvordan man formerer pelargonium. Skulle ønske jeg hadde dine evner til å få de til å trives om jeg setter de rett i jorden. Jeg må nok la de gå veien om vannglasset også, men det bruker fungere bra likevel.
    Skulle ønske jeg kunne få avlegger av det fantastisk flotte kruset du hadde også! Det er bare så utrolig lekkert :-)
    Tenk om Indiska startet nettbutikk du..... Det hadde vært en drøm! Ikke alltid like kjekt å bo i utkantnorge, men det har jo sine fordeler også.

    Ha en flott dag!
    Klem fra Kari*

    SvaraRadera
  15. Hej! Första gången jag hittar hit. Hoppas din mormor kryar på sig, lät otäckt det där. Men ändå 87 år, hon är en liten krut-mormor tro jag :)

    Fina svartvita bilder.

    Kram Linda

    SvaraRadera
  16. Du är så duktig på att få till det!
    Vilka underbara bilder, även dom längre ner!
    Slöjdas det ikväll?
    T är bortrest idag...du får nog meddela att jag inte lyckas vara med denna termin även om det var super kul! :(
    Jag har snusat på min snoriga bebis istället, vi har badat och gosat med storebror Anton. Adam är på träning och ska hämtas om en stund. Livet snurrar på...! :)

    Kram igen Sanna

    SvaraRadera
  17. Hejsan! - första gången här - såg att du följer min blogg - jättekul
    Vad skönt att det inte var så farligt med Mormor...otäckt när man ramlar så och särskilt i den åldern, är så lätt att nånting går sönder då...
    Kramar/Annelie

    SvaraRadera
  18. Hej!
    Tack för den gulliga kommentaren hos mig. Vilken tur att det inte var något benbrott. Vet att det känns obehagligt när de gamla trillar och slår sig min mormor gör det i bland balanssinnet är tyvärr inte var det har varit.

    Jag mår bättre nu men fick dessvärre problem med magen i dag men det ska snart gå över hoppas jag.
    Hoppas allt är bra ed dig vännen!
    Kram Frida

    SvaraRadera
  19. Hejsan!
    Så fint du skriver om din mormor!
    Ta vara på varje stund du kan med henne, det är det som är livskvalité... sitta ner och samtala och låta henne berätta om gamla tider. Tag kort, skriv ner och ställ massor av frågor!!
    Kram Jeanette

    SvaraRadera
  20. Håper det går betre med din mormor! God betring!! Tenker på dere!

    Godklem :)

    SvaraRadera
  21. Vad mysigt att stå sin mormor så nära. Håller tummarna för tillfrisknande. Bamsekram M

    SvaraRadera
  22. Hej Anna :) Tack så mycket vännen för din goa kommentar! Det värmer :) Så vackert du skriver om din mormor, så tråkigt att det blev en sån avslutning på kalaset, men tur i oturen att det inte var ett brott iaf :) Hoppas att hon läser det fina du har skrivit om henne! Underbara bilder!
    Ha en skön fortsatt vecka vännen!
    Kramar Emma

    SvaraRadera

Vad glad jag blir att du hittat hit och ännu gladare att du skriver några rader. Tack snälla gulliga DU!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails